بسیاری از پژوهشگران حوزه تئاتر کودک و نوجوان معتقدند که «نمایش» میتواند در رشد فکری و خلاقیتهای ذهنی این گروه تأثیر بسزایی داشته باشد. پاسخگویی به نیازهای فکری و روحی کودک و نوجوان از طریق تئاتر ویژه سنی او، مسیر پرورش و رشد قوای فکریاش را به سمتوسوی درست و صحیح هدایت میکند.

نمایش در کانون اگرچه ریشه ای طولانی دارد اما در حوزهی کار با نوجوان، صرفا به نمایش عروسکی و نمایش خلاق محدود بوده است. از همین رو نخستین انجمن هنرهای نمایشی کانون در حوزه نمایش صحنه‌ای، نمایش تئاتر عروسکی، تئاتر خلاق و عروسک‌های غول پیکر با هدف شناخت، رشد و پرورش نوجوانان مستعد و حمایت از تولیدات آنها در سال 98 تاسیس شد. 

 

 

 

  • 1399/05/12 - 08:22
  • تعداد بازدید: 2242
  • زمان مطالعه : 1 دقیقه

حضور محمد سیمزاری در چهارمین نشست مجازی انجمن هنرهای نمایشی کانون اردبیل

در چهارمین جلسه از سلسله نشست‌های مجازی انجمن هنرهای نمایشی کانون پرورش فکری اردبیل که به‌منظور دانش‌افزایی و بالا بردن سواد نظری اعضا برنامه‌ریزی‌شده است؛ موضوع درام و کاتارسیس در تئاتر کودک و نوجوان موردبحث و بررسی قرار گرفت.

ه گزارش روابط عمومی اداره کل کانون استان اردبیل، در ابتدای نشست، زعفر احدزاده مدیرکل کانون استان ضمن خیرمقدم گویی به محمد سیمزاری، مدیرکل امور اجتماعی فرهنگی استانداری اردبیل به‌عنوان کارشناس جلسه، به سوابق فرهنگی و تلاش‌های وی در زمینه هنر نمایش اشاره و اظهار امیدواری کرد؛ اعضای انجمن بتوانند در چهارمین نشست از تجربیات این نمایشنامه‌نویس و کارگردان تئاتر، بهره لازم را ببرند.

در ادامه محمد سیمزاری، توضیحاتی کلی در خصوص مفهوم درام و کاتارسیس در تئاتر ارایه داد و کاتارسیس را بخش مهمی از تئاتر دانست که در آن مخاطب تحت تأثیر اعمال و رفتار شخصیت‌های نمایش قرار می‌گیرد و دچار دگرگونی می‌شود.

وی به تبیین این دو موضوع در تئاتر کودک و نوجوان، بالأخص در کانون پرداخت و عنوان کرد: همانند تئاتر بزرگ‌سالان، در تئاتر کودک و نوجوان نیز درام وجود دارد و حتی همراهی با قهرمان و هم‌ذات ‌پنداری در نمایش حوزه کودک پررنگ‌‎تر از بزرگ‌سال است.

مدیرکل سابق مرکز تولید تئاتر و تئاتر عروسکی کانون پرورش فکری کشور، در مباحث خود به دلایل بی‌علاقگی کودکان و نوجوانان به نمایشنامه‌های مربیان کانون پرداخت و عنوان نمود: شخصیت‌پردازی در این نمایشنامه‌ها طوری است که زیاد ذائقه مخاطب را در نظر نمی‌گیرد و تماشاگر به‌جای هم‌ذات ‌پنداری و همراهی با قهرمان داستان در بعضی جاها باشخصیت ضدقهرمان همراه می‌شود؛ ازاین‌رو لازم است روی نیازها و علایق مخاطبان کار شود و نمایشنامه‌های مناسب نوشته شود.

کارشناس برنامه علاوه بر این مبحث به سؤالات اعضای انجمن نیز پاسخ گفت و اظهار امیدواری کرد؛ پس از عادی شدن اوضاع و در دوره پساکرونا بتواند؛ طی جلسات حضوری و با کارگاه‌های عملی، میزان آشنایی مربیان را با مفهوم کاتارسیس بیشتر آشنا نماید. 

تصاویر

0 نظر برای این مقاله وجود دارد

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *

شخصی سازی

انتخاب حالت کور رنگی

انتخاب رنگ

اندازه فونت